Friday 25 November 2011

Perbezaan Antara Dvd-R dan Dvd+R

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Dvd-R
Cuba anda lihat antara dvd-R dengan Dvd+r di bawah
. Nampak apa perbezaan nya.

Dvd+R

Sebelum cerita lebih lanjut, Ape itu "DVD"? DVD adalah ringkasan kepada "Digital Video Disc". Saiz setiap dvd ini seperti cd iaitu 120mm diameter dan 1.2mm ketebalan nya.
Ada beberapa kapasiti pada dvd ini iaitu:
  1. 4.7GB ( yang biasa kita pakai)
  2. 9.4GB
  3. 8.5GB
  4. 17.1GB
Memang susah untuk kita mencari apa perbezaan antara kedua-dua dvd ini. Namun begitu, ia tetap mempunyai perbezaan secara teknikalnya. Kalau dilihat pada manufacturer dvd ini juga, sudah mempunyai perbezaannya iaitu DVD-R dijumpai oleh Mitsubishi, Sony, Hitachi dan Time Warner. Manakala DVD+R dijumpai oleh kumpulan Alliance yang disokong oleh Sony, Yamaha, Phillip, Dell dan JP. Dari pembacaan saya berdasarkan banyak sumber, Dvd-R digunakan untuk video dan lagu, manakala Dvd+R lebih sesuai untuk menyimpan data. Dvd+R ini juga mempunyai kelebihan tersendiri seperti, 
  • Instantly eject: tidak perlu menunggu lama
  • Boleh menukar nama file,movie, lagu
  • ia juga seperti pendrive memboleh kita "copy & paste" dan membuang serta memasukkan data yang kita mahu sesuka hati kita.
 Namun begitu berdasarkan penggunaan saya ke atas Dvd+R ini, ia juga sesuai untuk menyimpan video dan juga lagu. Pada pendapat saya DVD+R jauh lebih baik daripada DVD-R. Apa pendapat anda pula? 




2 comments:

fatin adawiah said...

memg la dvd+r lg besh..tp hrga pun lbih mahal.sesuai la dgn pakej hrga tue..hu3

iqbal said...

xla..hrga DVD-R n DVD+R sme je hrga nyer..cbe tgk kat pasaran

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...