Sunday, 13 November 2011

Megapixel?? Penting atau Tidak

Assalamualaikum..Salam Sejahtera semua..


Ramai yang telah membincangkan hal ini. Namun begitu masih ramai yang tidak tahu mengenai nya. Seringkali kita mendengar hal ini,"Handphone ni 3megapixel je la, gambar tak lawa sangat nanti, tak best la". Betul atau tidak? situasi ini berlaku. Satu lagi ayat yang biasa kita dengar bila ramai pengguna sudah membeli handphone yang mempunyai megapixel yang tinggi,"Wah, lawa la gambar yang ko tangkap ni..yg membeli handphone pun jawab,"biasa la, tengok la MEGAPIXEL handphone aku".


MEGAPIXEL? Adakah lebih besar megapixel membuatkan gambar lebih lawa? Jawapan nya: TIDAK. Makin besar megapixel, tidak semestinya memberi gambar yang lebih baik pada pengguna. Jadi kenapa pengguna di Malaysia sering kali mencari handphone yang mempunyai megapixel yang tinggi? Mungkin ada yang tidak faham akan apa itu megapixel?

Sebagai contoh, dua gambar dibawwah di ambil dengan megapixel yang berbeza:-

GAMBAR 1

GAMBAR 2
Cuba tengok pada kedua-dua gambar. Mana satu yang lagi baik? Mana satu menggunakan megapixel yang lebih tinggi? Susah bukan untuk membeza kan kedua-dua gambar ini, Kualiti hampir sama. Nak tau jawapan nya:

l
l
l
l
l
l
V
Gambar 1: menggunakan kamera handphone, 5mp
Gambar 2: menggunakan kamera dslr D5100, 16mp

Jadi anda paham bukan, megapixel tidak menyumbang sangat pada kualiti gambar. Megapixel adalah saiz gambar. Lihat pada jadual di bawah:

credit to:- Mega guide: digital photography book


9 comments:

fatin adawiah said...

ala rugi la saye beli nset kmera 5 megapixel..:P

fatin adawiah said...

ala rugi la saye beli nset kmera 5 megapixel..:P

chiky bellamy said...

yeke bro?megapixel efek die dekat saiz jela?xde efek lgsg pada kualiti gambar?

baca dan senyum said...

megapixel rendah, zoom sikit pecah. tapi untuk apa je zoom tu.

iqbal said...

chiky: btul 2..kualiti x efek sgt pun..bleh try pkai megapixel b'beza
baca n senyum: zoom ade jenis gak..optical zoom n digital zoom..klu pkai hp, digital zoom, gmbar 2 jd mcm crop, so ble zoom saiz gambar jd kecik..optical zoom, mcm pkai lens gmbar saiz xefek klu zoom...
klu salah btul kn ea..:)

♥Lady Ainaa♥ said...

Owh, yekew?? bru sy tahu...ingatkan MP ni untuk nmpkkan gambar yg canrik..so, ape yg nyebabkan sesuatu gamba tu nmpk cantek???

iqbal said...

lady ainaa: gambar cantik kne ade angle yg btul, kne ikut rule of third..
"photography is not about cameras, gadget, gizmos. photography is about photographer"-peter adams

gEe said...

haha. btol sgt. org skrg berlagak je buat2 tahu pdhal x thu pun. hahaa

biskOt said...

gile rare topik ni..
aku rasa la kn, megapixel ni.. merujuk kepada berapa juta titik yg berada dlm sesebuah gmbr tu.. sebenarnya ade beza jgak megapixel tinggi2 ni..salahsatu, klo zoom gmbr, gmbr xpecah.. klo cetak gmbr pun, kualiti tinggi. cube hang zoom tapak kasut tu dua2.. ada bezanya..hihi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...