Saturday 19 November 2011

Idaman Photographer Baru

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Kit Lens 18-55mm
    
      Kalau di fikir kan dan di baca dalam banyak photography blog, banyak saranan yang dinasihatkan. Namun begitu, kekeliruan masih berlaku, pemilihan peralatan tambahan yang mana perlu di beli. Lens, Speedlite, Battery Grip. Bak kata orang,"kalau nak beli mestilah berbaloi dan puas hati"...bak kata orang juga, "Fikir dulu sebelum bertindak", takut jugak aku nak beli, takut beli tidak diguna sebaiknya. Paling bahaya, beli lens. Banyak jenis lens yang yang ade di pasaran. Contohnya, telephoto lens, wide-angle lens dan standard lens.
Telephoto lens



Wide-angle lens
     




  4 bulan memegang kamera, 4 bulan juga menangkap gambar mengasah ketajaman skill, belajar menggunakkan kit lens, rasa tidak cukup lagi. makin banyak aku tangkap gambar, makin aku rasa tidak puas hati. Gambar yang terhasil makin lama rasa makin perlu  diperbaiki lagi. Jadi Aku mengambil keputusan untuk membeli lens yang boleh dikatakan kegemaran ramai photographer. Jom tengok specification prime lens 50mm f1.8G kegemaran ramai ni.

Specification:

Focal length     : 50mm
Maximum Aperture  : F1.8
Minimum Aperture   : F22
Compatible Format  : Fx, Dx, Fx in Dx crop mode
Autofocus       : Yes
Minimum Focus Distance: 1,5feet
Focus mode    : Auto, Manual
Weight    : 155g

Daripada pemerhatian aku, lens jenis ni memberi gambar yang sangat tajam. bokeh yang terhasil daripada lens  ini pun sangat dalam dan cantik. Apa pandangan pembaca pasal Lens ini?

5 comments:

RinaRinoRine said...

salam , boleh tanye tak? hmm mcm mne nak buat gambar awak yang sorang mcm kat atas tuh? kena gune software mne2 ke ? :)

biskOt said...

weylah, buget dh smpai ye nk beli lens.. tahniah!. dr beli 50mm baik ambil 18-200mm.. 2in1, gmbr biasa boleh, macro(close-up) pn boleh.. so tayah ssh2 nak tukar lens tiap kali nk amek gmbr dekat atau jauh. tp tpulanglah kan. hahaha :P

iqbal said...

RinaRinoRine: Pakai photoshop.. saya ade ajar secara ringkas dalam entry sebelum ni.. http://kacalensakita.blogspot.com/2011/10/bagaimana-nak-buat-header-guna_19.html
biskot: Mahal la lens 18-200. xcukup budget..kne keje blk la nmpak nyer..hehehe

fieha said...

banyak kena guna duit nk guna DSLR ni ye.. :)

iqbal said...

Fieha: iye...tp xper, brg2 beli scara pelahan2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...