Thursday 29 September 2011

Rasa benci Giler...Tapi kagum..

Pada masa kini kita melihat lambakan pekerja asing di negara kita. namun begitu kita tidak tahu berbuat apa. aku sendiri rasa rimas dan benci dengan kehadiran pendatang asing di negara kita ni. Sehingga sewaktu aku pergi kat setiap tempat, warga asing mesti ade..bila pergi terminal bus, penuh dengan orang asing saje..dah sampai terminal bus, aku nak makan lak, mak cik indon lak yang niaga, singgah gerai mamak, takut ade yang menyamar lak.  dah 2, aku lari g shopping complex lak, sampai jer sana, mat bangla la yang keje kat shopping ni. pandai ayat pompuan malaysia lak 2.  Sampai aku terpikir aku ni kat Bangladesh ke, or aku kat Indonesia.

mula la aku terpikir mana la pergi nyer anak-anak belia dan warga MALAYSIA ni especially MELAYU. Dulu masa aku belajar di Jalan Othman, Petaling Jaya. ade satu makcik indon ni, berniaga tanpa permit kat bawah kolej aku. sepanjang aku tinggal kat kolej 2. Majlis Perbandaran PJ banyak kali runtuh kan gerai mak cik indon ni, tapi makcik indon ni tetap gah, bile roboh, dia bina balik, bile roboh, bina balik...banyak kali lah...punyer lah tabah, mencari rezki..bende ni la yang patut ade dalam diri rakyat malaysia.

Jom tengok ketabahan waga asing yang cari rezki kat negara kita..

warga asing berusaha
mereka tak memilih kerja

ke mana pergi warga Malaysia...
Rakyat malaysia xmahu berusaha
Belia lebih pada berseronok

Remaja tidak dibendung dari kecik lagi
Walaupun aku orang malaysia, kadang-kadang aku sendiri malu dengan keadaan di Malaysia ni. Kesedaran dalam diri warga Malaysia tak wujud, untuk menjadi lebih maju. Kita sepatut nyer belajar dari imigran yang datang ke negara kita, betapa susah payah nyer mencari rezeki dan memajukan diri serta kehidupan. KAGUM LAH KITA DENGAN ORANG YANG BERUSAHA DEMI BERJAYA.

Credit to: Mr Google

3 comments:

Unknown said...

semua gambar hang snap ke?hehe

iqbal said...

xla...google jer...hahaha...juz review jer...xde mse nak snap la bro..

iqbal said...

utk tajuk yg ni je la ak xsnap.. yg len ak snap sendiri..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...