Friday 23 September 2011

HDR cpu edit VS HDR camera episode 1

Malam semalam kawan ak try HDR atau 'High dynamic range'...aku sendiri xpaham ape bende alah la bende ni.. so pagi tadi aku duk baca ape bende 2..senang kate HDR ni boleh mendetail kan lagi gambar kite..macam struktur-struktur kayu leh nampak, shadow dari cahaya pun kurang... jadi skang ni, aku nak tau mana lagi bagus, HDR menggunakan pc edit ataupun HDR camera..

HDR untuk PC edit, aku memerlukan beberapa jenis gambar yang same tetapi berlainan exposure different (EV)..untuk Dslr D5100, camera ini sudah mempunyai Auto Exposure Bracket (AEB).. so gambar yang diperlukan sangat mudah  di ambil..juz setting kan AEB sahaja dan snap gmbar yang kita nak scara continuously.. so, ni la gambar yang aku maksudkan..

Gambar Normal

Gambar Underexposure

Gambar Overexposure
  Gambar-gambar ni, aku perlu gabungkan untuk menghasilkan HDR. ak gune software photomatix untuk gabung kan gambar-gambar ni. so kat bawah ni, adalah hasil nyer..actually HDR ni kita yang wat menggunakan tone mapping. Hasil nyer drpd kita sendiri.

gambar HDR

HDR camera..

HDR camera senang jer nak wat, juz g pada menu dan on HDR..setting camera dan snap menggunakan 5 second capture...lupe lak, perlu guna tripod, untuk dapat kan hasil yang baik supaya gambar x bergerak..
ni lah hasil nyer..

HDR camera

So tengok pada gambar HDR ni...Mana satu lagi bagus...PC editing ataupun HDR camera??? Gambar-gambar HDR ni xcukup bagus, mungkin sebab suasana keliling gambar ni, dan jugak model gambar yang kurang sesuai. tapi xpe la, ni cubaan yang pertama, juz wat kat dalam umah jer..next time, keadaan persekitaran lak...insyaAllah..

yang ni link gambar HDR yang kawan aku wat...nice la picture dia..Gambar HDR Faiz Ramos

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...