Friday 30 September 2011

Perlu ke Kita Simpan Duit

Menabung..dalam english nyer money saving..kenapa perlu menabung..ade duit, belanja jer la...
ni tabung kawan aku..comey x..tp leh simpan Rm96 syiling..

2 la prinsip kebanyakan orang moden. dulu mase aku kecik-kecik, ayah aku cakap," ni RM2, wat belanja kat sekolah ea, kalau ade lebih, simpan la". Aku pun jawab,"baik ayah". Sekarang budak-budak kecik, ayah cakap," ni RM5 amik wat belanja kat sekolah, Kalau ade lebih simpan la.". Diorang jawab la,"mana cukup ayah, adik nak singgah KFC nak beli breakfirst." Itu lah yang brlaku pada masa sekarang. aku sendiri tengok budak-budak sekolah singgah KFC untuk beli breakfirst untuk pergi sekolah, dengan ayat, "Kak, bagi saya set Colonel burger satu". Wahhhhh...Loaded nyer budak-budak zaman sekarang.

Kenapa perlu menabung? menabung penting dan banyak manfaat nyer. Macam-macam boleh kita leh buat dengan duit yang kita simpan.. contoh nyer:

Bil TmNet memang setiap bulan kene bayar
boleh beli Dslr mcm aku (poyo nyer mamat ni)

Leh simpan dalam bank or asb

so bile dah ade banyak duit dan simpan dalam akaun leh la ade kad atm yang banyak macm kat bawah ni.

korang leh wat kad atm bile ade akaun bank(tp dalam ni RM 10 ke bawah jer ni)..huhuhu 

so kita perlu lah pandai menabung, mana tau leh jadi bilionaire..(sebenarnya idea hilang tiba-tiba sbb ade gangguan sekejap)..adoyaiii...bersambung..

cube teka ade brape ringgit duit ni

yang ni lak, kawan aku lagi sorang simpan...yang aku nyer lak, aku simpan, aku korek...hahahaha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...