Wednesday 11 January 2012

Panorama Photography

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera

Panorama??
Apa yang korang tahu pasal panorama photography.  Kalau korang baca maksud panorama dalam wiki, panorama adalah 180 degree wide angle view melalui photography, lukisan dan macam2 lagi..korang leh google cari kat internet. senang nak cari maksud nyer. 



Macam mana aku dapat idea nak try panorama ni? Beberapa bulan lepas nikon ade kuar kn Nikon 1. So ade iklan gambar panorama pada nikon 1. Jadi aku nak try la panorama ni . Macam mana nak hasilkan wide angle view? Wide angle view boleh dihasilkan menggunakan wide angle lens atau pun kamera yang mempunyai mode panorama (xpasti term dia). Tapi Dslr aku tade mode 2 dan aku lak xde wide angle lens yg betul-betul wide. So aku cuma harapkan kitlens 18-55mm, dan aku rasa lens ni dah cukup bagus. 

Cari punya cari, godek punya godek, tanya kawan-kawan yang wat panorama. So macam-macam software yang aku try. Contoh, panoramic photo stitcher, photoshop, ICE, macam-macam lagi. Semua aku try, dah tau mana susah mana senang. Ada juga yang aku jumpe gambar yang dihasilkan menggunakan stitch ni, Kalau ada yang meng'google', pasti korang jumpa 2.3gigapixel photo yang hasil daripada stitch yang menggunakan 381 images. Woww, hebat gila. klik sini kalau tak caya la...hahaha.. Kagum kan.

So untuk amatur, aku recommend sape-sape nak wat stitch, pakai software Microsoft ICE. Just click kat link 2 untuk download site. Sangat mudah guna software ni, snap gambar-gambar dengan setting yang sama supaya gambar yang terhasil sama dan x berubah tone masa percantuman gambar-gambar tersebut. 

Contoh gambar-gambar yang nak di cantum..


Gambar-gambar kat atas ni, aku nak cantum kan sebab lens xcukup wide nak masuk kan sume pelangi. So bila dah cukup bahagian yag kita nak, just drag je gambar-gambar ni dalam Software ICE. Software ni dah cukup bagus, sebab process automatic takyah nak pikir pape lagi. Mungkin ada yang cakap 'PEMALAS' orang yang guna software ni. Tapi hasil terbaik boleh dihasil kan.
Gambar tersebut akan menjadi satu macam bawah ni,

 So korang kne crop gambar 2. Kalau nak mudah dan malas sangat, tekan automatic crop, kalau rajin, crop sendiri, mesti lagi lawa. lepas dah siap suma, korang edit la pakai photoshop.

Apa kelebihan stitch ni:
  1. Gambar leh jadi lagi wide.
  2. Gambar yang terhasil boleh jadi lagi detail daripada gambar pakai lens wide
  3. Crop pada gambar xjejas kan saiz gambar, so leh wat kain rentang yg besar (kalau nak la..haha)
Kekurangan, bukan kekurangan sangat la:
  1. Saiz sangat besar contoh kalau gambar first atas sekali, guna 15 gambar, bila cantum dah jadi hampir 200mb
  2. Mengambil mase yang lame apabila gambar yang digunakan makin banyak
  3. Kalau korang snap, dan ade tempat yang xkena snap, buruk la gambar korang. kena g snap balik..
Nanti kalau terpikir lagi aku tambah ape kelebihan dia.
So, kat bawah ni gambar yang aku wat guna stitch.

Ni hasil daripada stitch gambar-gambar kat atas


ni la yang dikatakan salah setting, satu je bangunan jadi putih..huhuhu


Gambar mula-mula pakai stitch
So, korang leh la mencuba. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...